Evolueren en virtuele realiteit

De post “TOE, bewustzijn en evolutie” schetst een andere theorie-van-alles. Het fundament van die theorie is bewustzijn. Als je wilt ervaren of dit model klopt, mee wilt doen met experimenteren, is het van belang om enige oefening te hebben gehad met mediteren. Het eerste deel van het experiment; Mediteren! In het bewustzijn kun je verifiëren of de theorie, het model, voor jou klopt. Dan wordt het jouw ervaring, jouw kennis. Dat kan alleen maar in een meditatieve staat. En dan kan het zomaar zo zijn dat jouw wereldbeeld totaal verandert.

In deze post wordt iets over mediteren gezegd, ga ik verder met de evolutie in het bewustzijn en kom ik terecht bij virtuele realiteit.

Deze berichten gaan natuurlijk ook over het boek IVDAVRA en in deze post is een fragment uit de roman toegevoegd. IVDAVRA is gebaseerd op de theorie-van-alles die beschreven is in de trilogie van Thomas Campbell ”My Big TOE” en nieuwe wetenschap zoals energie psychologie zoals beschreven door Bruce Lipton in ”De Biologie van de Overtuiging”.

Veel leesplezier!

Mediteren

Mediteren is een vaardigheid die iedereen kan leren, het is een kwestie van doen. Voor het experiment wat ik voorstel is dit nodig. Het is een onderzoek in en naar bewustzijn. Wil je er meer over weten dan raad ik je aan om deze post over mediteren te lezen.

Nu weer verder over het onderwerp evolutie en van daar naar de virtuele realiteit.

Evolutie in het bewustzijn

Door de evolutie in het bewustzijn, om te groeien, te evolueren, zijn in het bewustzijnsveld, individuele bewustzijnseenheden ontstaan, om door interactie de kans om te groeien te vergroten. Dat lijkt uitermate veel op wat in andere levensfilosofieën ook wordt aangegeven!

En verder, dat in dat veld van bewustzijn omgevingen zijn geëvolueerd, dus niet gecreëerd maar specifiek geëvolueerd, om de bewustzijnseenheden de meest intensieve leerervaring aan te bieden, om het bewustzijn te laten groeien. Het doel van groeiend bewustzijn is chaos verminderen en ordening creëren oftewel entropie verlagen. En dat is logischerwijs het doel van die omgeving.

Het is dan een kleine stap om die leerervaring-omgeving in het veld van bewustzijn een virtuele realiteit te noemen. Bewustzijnseenheden kunnen andere ervaringen opdoen om te groeien.

Virtuele reality game

Virtuele realiteit

Wikipedia heeft er ook een pagina over en die geeft aan:

Virtuele realiteit (VR) is een gesimuleerde ervaring die vergelijkbaar of totaal verschillend kan zijn van de echte wereld.

Voor de duidelijkheid, deze definitie van virtuele realiteit is vanuit de mens gezien. Het onderdeel van de definitie “van de echte wereld” zou ik willen veranderen in “van het domein van bestaan”. Voor een bewustzijnseenheid is waar het bestaat namelijk totaal iets anders dan voor een mens, als je begrijpt wat ik bedoel.

Eigenlijk vind ik de Nederlandse versie van die Wikipedia pagina die een andere omschrijving geeft ook zeer toepasselijk.

Virtuele werkelijkheid, schijnwerkelijkheid oftewel Virtuele Realiteit (VR) simuleert een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een schijn ervaring.

Omdat ervaring de generator is van input, vergemakkelijkt het bewustzijn zijn eigen evolutie door vele kleinere bewustzijnseenheden te creëren en ze los te laten om te evolueren (hun entropie te verlagen) door interactie met de vrije wil.

Als je dit kunt zien, de logica begrijpt en dan ook nog dingen zou kunnen ervaren die dit model bevestigen, zal je wereldbeeld hoogstwaarschijnlijk totaal kunnen veranderen.

Stoelen die gebruikt zijn in The Matrix

“Unfortunately, no one can be told what the Matrix is.
You have to see it for yourself.”

Morpheus (The Matrix)

Ik zie zeker een analogie met de film “The Matrix“. Jij ook?

Een stukje uit IVDAVRA

cover ivdavra auteur marc sijm
Cover IVDAVRA

De namen die genoemd worden in dit stukje zijn;
Stu is het hoofdpersonage van de roman,
Maestro is degene die Stu alles over de virtuele realiteit aarde uitlegt, en
All is de naam gegeven aan het grote bewustzijnsveld.

“Ik zal beginnen met de reden van bestaan van de virtuele realiteit Aarde”, is hoe Maestro de informatie stroom aanvangt. “All heeft meerdere leeromgevingen gemaakt, ook virtuele realiteiten, om zoveel mogelijk individuen een sprong in hun ontwikkeling te kunnen laten maken. In alle omgevingen blijft de deelnemer, zich bewust van het feit dat het in een simulatie zit.” Maestro checkt of Stu dit kan opnemen.
“Als de deelnemers midden in de simulatie zaten en er werd een ervaring aangeboden die niet stroomde maar blokkeerde voor de deelnemer, dan stapten die deelnemers er gewoon uit. Het was zich namelijk totaal bewust van het feit dat het individu zelf de speler was. Dit gebeurde massaal. Dit moest toegelaten worden vanwege de vrije keuze van iedereen. De aangeboden leerervaring, die bijna altijd met paradoxen te maken had, werd dan dus niet geleerd door de deelnemer, door het individu. All zag dit als een grote gemiste kans en heeft toen virtuele realiteit Aarde geschapen. Het doel is om juist wel te leren van de paradoxen. De leeromgeving Aarde bestaat om dit aan te bieden aan allen die zich toch verder willen ontwikkelen en die er bij de andere simulaties voortijdig uitstappen.”
“Ik had nog niet eens van die andere omgevingen gehoord”, zegt Stu aan Maestro. “Is dit wel een goede keuze of kan ik beter voor de eerder bestaande simulaties kiezen?” vraagt Stu. 
“Het lijkt mij een prima keuze voor jou om deze simulatie aan te gaan”, geeft Maestro als respons. “Je was namelijk al begonnen om de onherbergzame delen aan te gaan. Je lijkt helemaal klaar om je verder te ontwikkelen en het begrijpen van de paradoxen aan te gaan.”
Stu was zichtbaar gerustgesteld door dit antwoord. Het leek wel alsof simulatie Aarde boven zijn kunnen zou zijn. Maar die verstoring in de interne energie werd door het antwoord geheel weggenomen. 
De stroom van informatie van Maestro naar Stu zet zich voort. “All realiseerde zich dat het weten van de deelnemer dat het een bewustzijnseenheid is dat een leerervaring opdoet, juist een ontsnappingsmogelijkheid biedt. All besloot een virtuele realiteit op te zetten waar dat vergeten zou worden.”
“Zit ik dan vast in die virtuele realiteit?” was de vragende reactie van Stu.
“Zo zou je het kunnen omschrijven”, geeft Maestro terug. 

Sneak preview

De volgende post zal verder gaan over wat “virtuele realiteit“ is en zal ik met de experiment voorstellen gaan komen.

Wijsheid en Liefde gewenst aan een ieder.

Marc Sijm, auteur van IVDAVRA

Marc Sijm