De fase van volwassene

Als mens, als avatar in de virtuele realiteit, doorloop je verschillende fasen. Je wordt geboren als baby en je groeit verder naar peuter, kind, adolescent (puber), volwassene, senior, om maar een paar fasen te noemen. Hoe je het ook wendt of keert, dit ga je doorlopen.

De vorige post over vrije wil “Waarschijnlijkheid en vrije wil”, probeert uit te leggen dat we als mens niet alles kunnen kiezen wat we maar willen, maar dat er een keuzeruimte is waarbinnen je kunt kiezen. Dat klinkt vervelend, maar als je die post terugleest, zul je begrijpen wat ik bedoel.

In dit bericht wil ik het hebben over de fase ’volwassene’. Waarom? Omdat dit waarschijnlijk de fase is van de meeste lezers van dit bericht. Dus ik hoop dat het je gaat aanspreken.

De nieuwe wetenschap, epi-genetica en energie-psychologie, maken duidelijk hoe wij als mens gevormd zijn, hoe onze overtuigingen gevormd zijn, wat we normaal vinden, dat dit allemaal in ons onderbewustzijn wordt opgeslagen, en dat we meer dan 95% van de tijd onze beslissingen, onze keuzes, onbewust maken. Oftewel, hoe bewust maken we onze keuzes eigenlijk. Gebruiken we onze brede keuzeruimte wel?

En als we in een leeromgeving voor bewustzijn zijn, leer ik dan wel wat ik wilde leren?

— meer —

Jouw eigen historie

Je bent nu volwassen. Hoe ben je hier terechtgekomen, hoe ben je gevormd?

Baby

Baby en moeder hand

Als baby ben je een spons van alle informatie die op je afkomt en alles wat op je afkomt wordt als normaal geaccepteerd. Waarom is dat? Je hebt nog geen filters, geen evaluatie van wat je er van vindt. Logisch, want je bestaat nog maar net. Je bent nog een onbeschreven blad. Je hebt wel een karakter, elke baby is anders en reageert overal anders op.

Moeder

moeder en kind

Als eerste leer je waarschijnlijk jouw moeder kennen. Die geeft je te eten, maakt oogcontact, die reageert direct als je huilt. Dit zal de basis gaan vormen hoe je leert je te binden met anderen en of je jezelf veilig kunt voelen. De andere leden van het gezin, de vader, broers en zusjes hebben hier allemaal invloed op.

Huiselijke omgeving

Ouders in discussie

Als je iets groter wordt en je je kunt verplaatsen door de ruimte, ga je verder de omgeving leren verkennen. Zonder te weten waar je mee bezig bent ben je alles aan het onderzoeken. Hoe reageert het gezin daarop? Alles wordt normaal gevonden. En zo ontstaan de sociale omgangsvormen langzaam maar zeker.

School

Peuter klas

Op een gegeven moment ga je naar school. De sociale omgangsvorm die je geleerd hebt, ga je toepassen in die nieuwe omgeving. Je kunt niet anders, want dat heb je geleerd en is voor jou normaal. Op die school zie je snel, tenminste, zo heb ik het ervaren, een vreemd soort hiërarchie ontstaan. Zoals ik daar naar kijk, vooral als gevolg van de totaal verschillende omgangsvormen die daar gemixt worden. De kinderen die kunnen manipuleren staan bovenaan op die apenrots.

De school carrière gaat door tot minimaal het 18e levensjaar. Afhankelijk van heel veel dingen, heb je een hekel aan leren gekregen, heb je je geheel aangepast aan het geven van antwoorden die de leraar wil horen, want die is de autoriteit en bepaalt of je goed genoeg bent, heb je jezelf met weinig schade door deze periode heen kunnen laveren, of heb je geleerd hoe je als volwassene een gelukkig en succesvol leven kan beginnen. Dat laatste zie ik zelf niet vaak als resultaat, maar je zou toch denken dat dit de doelstelling van de opleiding in zijn geheel zou kunnen zijn.

Verantwoordelijkheid

Later, als je adolescent bent, in het westen de puber leeftijd genoemd, wil je je eigen verantwoordelijkheid pakken, doen wat jij wilt, de wereld in trekken. En als jouw ouders dat aan alle kanten verbieden, niet vertrouwen dat je dat kunt, word je meestal bestempeld als onhandelbaar. In mijn ogen eerder een probleem van de ouders dan van de jongeren zelf. Ook op die leeftijd zal er worden gevallen en opgestaan. Je leert van je fouten. Als je een opvoeding en/of opleiding hebt gehad om je hier op voor te bereiden, zou het een stuk makkelijker gaan dan wat de statistieken nu lijken te zeggen.

Vrienden

vrienden

Je bouwt een vriendengroep op met anderen met wie je een klik hebt, met wie je goed kan praten, lol kan hebben of wat dan ook. Dan gaan de meesten werken, komen in een structuur van autoriteit terecht, het management, en die bepalen dan, net als op school, of je voldoet en eventueel verder mag.

Relaties

Relaties is ook iets wat in deze periode plaats gaat vinden. Je gaat experimenteren met intieme relaties en er gebeurt van alles met je, emotioneel in ieder geval. Langzamerhand komen velen er achter dat de relatie van hun ouders model staat voor of de problemen genereert in de relatie die zij zelf proberen te vormen.
Misère of geluk vindt plaats.

Ouderschap

Als het lukt, een relatie, dan is de kans groot dat er op een gegeven moment kinderen komen en ben je opeens een ouder van een kind. Daar gaat het bericht de volgende keer over.

De keuzes die je nu hebt in de wereld

Leef je het leven wat je wilde, als individueel bewustzijn, met de avatar? Trouwens, hoe weet je dat als mens, want daar is nog nooit aandacht aan besteed? Heb je alles geleerd wat je daar voor nodig hebt? Wat heb je allemaal geleerd wat dat saboteert en frustreert? En als je dit zou weten, wat zou je er aan kunnen gaan doen?

Experiment

In dit experiment wil ik je de connectie laten maken met het levensdoel wat jouw individuele bewustzijnseenheid heeft. Als je de vorige experimenten een beetje onder de knie hebt gekregen dan zal dit geen probleem zijn.
Om het te vergemakkelijken kun je deze tekst langzaam inspreken alvorens je de oefening doet en afspelen op het moment dat je dit experiment gaat uitvoeren. Dan hoef je niet te lezen tijdens de meditatie.

De stappen van het experiment.

Start met de meditatie en kom terecht op de plek waar je je niet meer gewaar bent van je lijf, van de ruimte waar je bent, van de geluiden die er zijn, de geuren die er zijn, zelfs dat je niet meer realiseert dat je op de grond of op een stoel zit, “point consciousness”.

Stel jezelf in stilte de vraag; “Wat is mijn hogere doel in dit leven?”
Stel je dan voor dat je op een pad loopt. Wellicht loop je niet, maar beweeg je jezelf zwevend voort.

Dan zie je een poort met alle kleuren van de regenboog. Een portal.

Je loopt of zweeft er doorheen.

De plek waar je terecht komt is een grasveldje met mooi groen gras.

Om het grasveld is een bos met allerlei bomen, rotsen, struiken, van alles.

Je kijkt rond en je aandacht wordt door iets getrokken.

Daar ga je naar toe.

Als je daar bent, ben je opeens in een andere ruimte en in die ruimte krijg je de informatie die je gevraagd hebt.

Kijk wat er gebeurt, je hoeft alleen maar te observeren.

Als het genoeg is ga je die ruimte weer uit naar het grasveld. Dan zie je de poort en ga je deze door en loopt dan weer terug op het pad naar waar je begonnen bent.

Kom weer terug naar het nu en open langzaam je ogen.

Heel veel plezier weer gewenst met dit experiment! Ik wens je toe dat het ‘food for thought’ zal bieden.

Sneak preview

Het volgende bericht zal gaan over de rol van ouder. Daar is veel over te zeggen en daar wordt veel over gezegd. Als je het bekijkt vanuit het oogpunt dat het leven een ervaring is in de leeromgeving voor bewustzijn met de naam ‘virtuele realiteit Aarde’ dan kunnen sommige onderwerpen zeer duidelijk en ontzettend logisch en simpel worden.

Wijsheid en Liefde gewenst aan een ieder.

Marc Sijm, auteur van IVDAVRA

Marc Sijm